Kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 12 marca 2012 15:38

KSZTAŁTOWANIE UMIEJETNOŚCI ODRÓŻNIANIA

DOBRA OD ZŁA

Wdrażanie systemu wartości .

Mamy intuicyjne przekonanie, że potrafimy odróżnić dobro i zło, czujemy to. Zauważamy, że nasze małe dzieci często spontanicznie płaczą widząc krzywdę. Uczą się poprzez obserwację i naśladowanie reakcji dorosłych. Kształtowanie empatii odbywa się niejako przez skórę, jesteśmy przykładem dla swoich dzieci. Dużo zależy od wyobraźni, wyobrażenia sobie konsekwencji działania, wczucia się w sytuację i emocje drugiej osoby.

 

Jasno określone zasady sprzyjają wdrażaniu systemu wartości i przekazywaniu przez rodziców akceptowanych przez nich sposobów zachowań.

 

Główne zasady postępowania z dzieckiem :

Przystępując do pracy z dzieckiem, należy pamiętać o głównych założeniach :

 

  1. Konsekwencja w postępowaniu, stawianie jasnych granic, co dziecku wolno, a czego nie może wykonać.
  2. Należy wyznaczyć niezbyt odległe cele działania i określić sposób ich realizacji. Stawianie odległych celów powoduje zapominanie, porzucanie rozpoczętego zadania i rozpoczynanie coraz to nowych zabaw. Dlatego im bliżej jest postawiony cel lub termin, tym większa pewność, że polecenie zostanie wykonane, a praca zakończona.
  3. Systematyczne przyzwyczajanie i wdrażanie dziecka do finalizowania każdego rozpoczętego działania.
  4. Stała kontrola i przypominanie o obowiązkach oraz pomoc w ich realizacji.

 

 

Wskazania do postępowania w domu :

  1. Dziecko powinno mieć zapewnioną w domu atmosferę akceptacji i spokoju.
  2. Należy być konsekwentnym w ustalaniu reguł, obowiązków i w karceniu.
  3. Osoba dorosła powinna kontrolować swe emocje w kontakcie z dzieckiem, nie wolno jej reagować wybuchowo, gwałtownie.
  4. Zawsze należy stwarzać poczucie bezpieczeństwa i dać dziecku do zrozumienia, że się je kocha, ale jest się konsekwentnym i wymagającym.
  5. Wymagania stawia się w sposób jasny i klarowny, aby dziecko znało swoje obowiązki i wiedziało, jak ma się zachować w danej sytuacji.
  6. Obowiązki domowe powinny być dostosowane do jego możliwości. Każdy przejaw chaosu eliminuje się, a chwali się za dobre wykonanie zadania oraz docenia się trud włożony w pracę, choćby dziecko wykonało ją mniej dokładnie.
  7. Ważne jest, aby dzienny rozkład zajęć dziecka był uporządkowany, miał jasną strukturę: odpowiednią i tą samą porę wstawania, oglądania telewizji oraz snu.
  8. Należy ograniczyć czas oglądania telewizji, wyeliminować programy o treści agresywnej z dużym ładunkiem emocji i szybką akcją.
  9. Liczbę dzieci biorących udział w zabawie należy ograniczyć do jednego lub dwóch zaproszonych. Dom jest najlepszym miejscem do zabawy, ponieważ można obserwować dziecko i interweniować w każdej chwili.
  10. Proponowane zabawy w chwilach wolnych to : lepienie, wycinanie, malowanie, układanie klocków.
  11. W sytuacji konfliktowej nie należy zostawiać dziecka zbyt długo w napięciu emocjonalnym, odraczać karę do przyjścia ojca. Rozwiązanie konfliktu powinno nastąpić zaraz po sytuacji konfliktowej.
  12. Opiekunowie powinni codziennie poświęcać czas na rozmowę i wspólną zabawę, czytanie dziecku, które rozwija mowę, rozwija poznawczo, buduje słownictwo dziecka i kształtuje wyobraźnię. Czytana bajka może posłużyć jako przykład akceptowanych przez nas wartości, zachowań.
  13. Dla dziecka należy wyznaczyć osobny pokój lub część pokoju jako jego własny teren, oraz miejsce do nauki, pozbawione dodatkowych elementów czy dekoracji.

 

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.

Akceptuje ciasteczka z tej strony.